Zavod BETA

Mladi in kariera

  • Vzgojno-izobraževalna igralnica.

V letu 2021 je zavod razširil svoje programe na populacijo otrok in družinski turizem, zato smo v letu 2022 nadaljevali s snovanjem nove otroške igralnice, ki bo otroke spodbujala k poznavanju naravoslovja in tehnike, zato bodo tudi igrala (eksponati) tovrstno naravnani.

V okviru programa smo izvedli naslednje aktivnosti:

1. Analiza družinskega turizma in otroških igralnic

Ajdovščina je prava lokacija za vzpostavitev igralnice, saj je gospodarsko, izobraževalno ter kulturno središče Vipavske doline. Njena izrazita usmerjenost politike v otroke in mladino ter gospodarstvo se združujeta v igralnici. Preučevanje ponudbe otroških igralnic, ki združujejo tehnično-naravoslovne vsebine, je pokazalo, da v Sloveniji take ponudbe skorajda ni. Iz tega razloga se je koncept interaktivne igralnice strukturiral na inovativen način. Zabavno in kulturno vzgojno vsebino smo povezali iz dveh segmentov v en produkt, ki dviguje gospodarski in turistični razvoj občine. Igralnico smo zasnovali kot otroški znanstveni muzej, v katerem spodbujamo didaktično igro obogateno z osvajanjem znanja tehnike in naravoslovja.

2. Preučevanje dobrih praks v domačem in tujem območju

Zgled za Interaktivno igralnico Ajdovščina smo zajeli iz pariškega inštituta, mesta znanosti in industrije. Preučili smo njihov način delovanja: razčlenitve tematskih področij, koncept, delovanje, ponudbo in ureditev prostora ter eksponatov. Pariški vzor je postal ogrodje, na katerega smo postavili sebi lastno in specifično vsebino.

3. Snovanje koncepta interaktivne igralnice

Otroška igralnica je zasnovana kot otroški znanstveni muzej, v katerem se spodbuja didaktična igra, osvajanje znanja tehnike in naravoslovja ter medsebojne interakcije obiskovalcev. Oblikovne rešitve samega prostora ter igral se prilagodi otrokom različnih starosti. To pomeni, da se teme predstavi na enostaven, otipljiv ter razumljiv način. Zaradi teh lastnosti je obisk igralnice celostno doživetje. Z dotikanjem, pritiskanjem in vodenjem eksponatov (igral) se skozi poučno igro pokaže ključna razlika med muzejem in igralnico.

4. Koncept vključevanja mladih v projekt

Preučili smo možnosti kako se skozi projekt motivira mlade k sodelovanju, kako se jih usmerja v naprednejše znanje in raziskovanje ter kako se jih poveže z lokalnimi podjetji. V nadaljevalni program igralnice se vključi participacijo dijakov in študentov. Ključno je, da tehnološka podjetja spodbujajo zanimanje za določeno naravoslovno področje in obiskovalce ozaveščajo o poklicnih možnostih participantov. Na tak način vlagajo v prihodnost in gospodarski razvoj lokalne skupnosti, mladim se omogoči izvajanje strokovne prakse šolskih programov predšolske vzgoje.

5. Izdelava elaborata interaktivne igralnice

Sistematično smo raziskali zgodovino in razvoj mesta Ajdovščina. S tem smo si razširili in izboljšali znanje o lokalnem območju, ter spoznanje uporabili za iskanje rešitev. Večplastno smo povezali dediščino in sodobno podjetništvo z eksponati ter samo strukturo igralnice.

Za določitev vsebine, ciljev in ciljnih skupin smo se ravnali tudi po Strategiji razvoja Občine Ajdovščina 2030. Oblikovana idejna zasnova širi ponudbo družinskega turizma, ki je v porastu, ponudba pa pomanjkljiva. Igre in igrala smo zasnovali tako, da dvigujejo zavest o lokalni industriji in povezujejo podjetja s prebivalstvom. Oblikovali smo ponudbo, ki ponazarja sožitje strategije razvoja občine, podjetništva, dediščine, naravnih danosti, naravoslovnih in tehničnih vsebin ter socialnega razvoja otrok.

Določili smo tematske sklope in z razširjenim raziskovanjem izbrali, oblikovali in prilagodili eksponate iz raznovrstnih znanstvenih centrov vsebini igralnice. Vsak eksponat smo podrobno preučili in definirali delovanje. Zasnovali smo tudi raznovrstne spremljevalne dejavnosti.

  • Učilnica v naravi.

V letih 2021 in 2022 je Zavod BETA nadaljeval s svojim novim programom – učilnico v naravi. V ta namen smo že zagotovili ustrezna zemljišča v Župančičih (območje MOK) ter del teh že uredili za potrebe učilnice. Zavod razpolaga s 7.000 m2 kmetijskih površin, na katerih bomo vzpostavili učni oljčnik, učni sadovnjak, učne grede. Z ureditvijo terena v letu 2022 smo pričeli z izvajanjem prvih brezplačnih izobraževalnih programov.

  • Senčenje na delovnem mestu – Z lokalnim povezovanjem do boljših kariernih možnosti za mlade

V začetku leta 2022 je zavod zaključil sodelovanje z Inštitutom za mladinsko politiko Ajdovščina v projektu Senčenja na delovnem mestu. Sodelovanje smo v okviru projekta Z lokalnim povezovanjem do boljših kariernih možnosti za mlade izvajali še v začetku leta 2022. Projekt je namenjen dijakom, ki jim je omogočeno senčenje na delovnem mestu pred pričetkom študija oziroma vpisa na želen študij.

V Zavodu BETA so vzpostavljene dobre povezave s šolami (v preteklih letih je bil Zavod BETA izvajalec projekta Evrošola) in bogate izkušnje na področju usposabljanja mladih ter iz založništva in novinarstva. V projekt smo vnesli dodatne vsebine (ciljno usmerjene pripravljalne dejavnosti za senčenje na delovnem mestu) za mlade, ki zaključujejo srednješolsko izobraževanje in predvidoma tudi za mlade, ki zaključujejo osnovno šolo. Fokus dela zavoda je bil na organizaciji delavnic in informiranju dijakov.

1. Organizacija delavnic k ciljno usmerjenim poklicem

V ta namen so bile predvidene ciljno usmerjene in posameznim poklicem prilagojene pripravljalne delavnice, ki se jih še vedno izvaja v sodelovanju s šolami in podjetji, kjer se senčenje izvaja. Mlade se ustrezno opremi z dodatnim znanjem in informacijami, potrebnimi za še bolj uspešno senčenje na delovnem mestu in srečanje s potencialnimi delodajalci (primer delavnic: poleg podrobnosti obiska posameznega delovnega mesta in njegove značilnosti, tudi splošne delavnice na temo razgovor in priprava na razgovor, razvoj kariere idr).

2. Izpostavljanje kariernih možnosti in priložnosti za mlade

Zavod BETA preko svoje novinarske dejavnosti izpostavlja možnosti in priložnosti, ki jih nudi lokalno okolje mladim na področju kariere. Zavod BETA piše članke o kariernih možnostih, zaposlovanju mladih, študijskih možnostih mladih v lokalnem okolju in širše, predstavlja podjetnike iz lokalnega okolja ter posamezne poklice, ki so zastopani v našem lokalnem okolju. S svojo novinarsko dejavnostjo istočasno tudi informira mlade o možnostih, ki jih imajo po končanem šolanju za vključitev v delovni proces oziroma pri izbiri ustreznega poklica oziroma študija.

Zavod BETA je bil v konzorciju 3 organizacij, ki so sodelovale v projektu. Zavod BETA je nudil priložnost večje prepoznavnosti in kakovostnejše promocije: preko svoje novinarske dejavnosti je namreč promoviral delo nevladnih organizacij (predvsem konzorcija) in skrbel za širše obveščanje javnosti ter posredovanja pomembnih informacij s področja zaposlovanja mladih in gospodarstva v občini Ajdovščina in regiji.

  • Mentorski program Garaža

Zavod BETA je v letu 2021 začel z novim mentorskim programom Garaža, kjer v delavnici doktorski študentje tehničnih in naravoslovnih smeri predajajo teoretično in praktično znanje osnovnošolcem in dijakom, ki želijo osvajati znanja in veščine na področjih tehnike in naravoslovja na višjem strokovnem nivoju. Garaža je delovni prostor, kjer učenci s pomočjo mentorja snujejo svoje projekte in izdelujejo prototipe. Ime programa izhaja iz dejstva, da je marsikatero podjetje svojo prvo poslovno idejo ter prototip razvilo v domači garaži.

Garaža je zasnovana kot delovni prostor, kjer osnovnošolci zadnje triade in dijaki s pomočjo mentorja snujejo svoje projekte in izdelujejo prototipe. Pod okriljem prostovoljnih mentorjev iz različnih področij mladi kujejo inovativne rešitve in rešujejo izzive. S pomočjo ročnih spretnosti in pridobljenega poglobljenega znanja kreirajo uporabne in praktične izdelke. Prostor je opremljen z različnimi orodji za ročno in strojno izdelavo izdelkov, nudi pa tudi praktično izobraževanje, kar je ključno vodilo projekta. Izvajanje programa temelji predvsem na praktično-teoretičnem in praktičnem izobraževanju na višjem nivoju.

Program Garaža zajema različna področja elektrotehnike, strojništva, znanosti, fizike, kemije in modernih tehnologij. Mentorski program spodbuja inovativnost in ustvarjalnost skozi snovanje konkretnih rešitev. Mladi delajo na projektih, za katere v šoli ni dovolj časa, opreme ali strokovne podkovanosti. Višje oblike razmišljanja, analiziranje, vrednotenje konceptov procesov ter preizkušanje različnih načel bodo mladi ponotranjili skozi izkustveno učenje.

Glavni namen dejavnosti Garaže je mlade, ki jih zanima tehnika, navdahniti in motivirati, da začnejo razmišljati, kako lahko prispevajo k napredkom v znanosti in tehnologiji. Naš namen je, da bo Garaža postala središče, kjer bodo mladi raziskovalci pridobili prve izkušnje, navezali prve kontakte in pridobili podporo iz strokovnega okolja ter, da se bodo naučili spoprijemati s sodobnimi izzivi, ki jih s seboj prinašata znanost in tehnologija.  

Program se nadaljuje tudi v šolskem letu 2022 /2023 in deluje po principu trajnostnega razvoja in spodbuja kreativno podjetniško razmišljanje, hkrati pa povezuje mlade z lokalnim gospodarstvom. Pomembno je, da tehnološka podjetja spodbujajo zanimanje za določeno naravoslovno področje in obiskovalce ozaveščajo o poklicnih možnostih participantov. Na tak način vlagajo v prihodnost in gospodarski razvoj lokalne skupnosti.

  • Ulične delavnice

V zavodu BETA smo v letu 2021 prvič izvajali program počitniškega varstva Ulične delavnice v Ajdovščini. Pripravljen program temelji na inovativnemu prenosu znanja in dediščine na ustvarjalen ter igriv način. Prilagojen je ciljni skupini osnovnošolskih otrok od 6. do 12. leta starosti in pripomore h kvalitetnemu preživljanju prostega časa v naravi ter bogat z izkustvenim izražanjem. Otroke motivira za kreativno ustvarjanje in nezavedno učenje.

Program Uličnih delavnic pripomore k večanju prepoznavnosti kulturne in naravne dediščine mesta Ajdovščina med šoloobveznimi otroci, ki prav skozi igro ponotranjijo pridobljeno znanje. Delavnice tehnične narave jih opremijo z znanji in veščinami, ki jim bodo prišle prav kadar koli v življenju.